Waarom zijn we een Bcorp?

Blog

Je hebt vast wel eens gehoord van bedrijven die zichzelf B Corps noemen. Maar wat betekent dat eigenlijk? En waarom zou je als klant om deze bedrijven geven? Wat is een ‘B corp”? B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. In gewoon Nederlands: bedrijven die niet alleen winst willen maken, maar ook het beste willen doen voor de wereld, de gemeenschap en het milieu. Daarom zijn wij bij Revive het eerste Belgische B Corp bedrijf en dragen wij deze titel al meer dan tien jaar. 

Waarom zou je als bedrijf een B Corp willen zijn?

Als B Corp wil je niet alleen winst maken, maar wil je ook het beste doen voor de wereld, de gemeenschap en het milieu. Of beter gezegd: ‘Using business as a force for good’. Het draait om het maken van een positieve impact, zonder dat daarbij aan greenwashing kan worden gedaan. Want je doorloopt een intensief proces bij B Lab. Elke 3 jaar moet je hercertificeren en onderzoekt B Lab of je nog B Corp kan en mag zijn.

En waarom wil Revive het B Corp label dragen?  We focussen ons op gezondheid en welzijn, ecologie en gemeenschap, hierdoor past een B Corp-certificering goed bij onze missie. Met dit label kunnen we onze inzet voor positieve sociale en milieueffecten op een objectieve manier in de verf zetten. Bovendien komen we ook in contact met andere B corps en kunnen we samenwerken met bedrijven die vergelijkbare waarden en verantwoordelijkheden nastreven. Wist je dat Revive het allereerste Belgische B Corp is? 

De voordelen voor jou?

Oké, dus nu weet je waarom wij B Corp willen zijn. Maar waarom zou dit jou als klant kunnen schelen? Hier zijn een paar goede redenen:

  • Vertrouwen: Wanneer je een aankoop doet bij een B Corp, weet je dat dit bedrijf niet puur voor de winst onderneemt. Je kunt erop vertrouwen dat het zich beust inzet voor maatschappelijke en milieudoelen.
  • Producten en diensten met meerwaarde: B Corps streven naar betere producten en diensten, die niet alleen goed zijn voor jou, maar ook voor de wereld om je heen. Je krijgt dus meer waar voor je geld.
  • Positieve impact: Als klant kun je trots zijn dat jouw keuzes bijdragen aan een betere wereld. 

Dus, de volgende keer dat je een bedrijf ziet dat zichzelf een B Corp noemt, weet je dat ze meer zijn dan alleen een bedrijf. Ze doen hun best om positieve impact te creëren op mens & natuur, en dat is goed nieuws voor ons allemaal.

En dan is er nog de B Corp score

Zoals we hierboven al hebben uitgelegd, doorloop je bij B Lab een proces en  moet je op de B Impact Assessment een minimum geverifieerde score van 80 punten behalen. Wist je dat Revive dit jaar een score van 104 behaalde? Daar zij we erg trots op want het gemiddelde dat bedrijven halen na de test is 50.9. Maar liefst 150.000 bedrijven wagen zich aan de assesment die focust op volgende pijlers: milieu, gemeenschappen, klanten, leveranciers, werknemers en aandeelhouders.